Sådan får du det maksimale ud af din træning

Date Added: June 27, 2019

Author:

Træner du meget? Vil du gerne være sikker på, at du får absolut mest ud af din træning hver eneste gang? Så læs med her, hvor du får tre gode råd til, hvordan du kan opnå endnu bedre resultater.

Pres dig selv – hver gang

Det giver sig selv, at du er nødt til at presse dig selv, hvis du vil se varige resultater. Bliver du alt for komfortabel i din træning, kommer du ikke til at rykke dig. Det skal være hårdt og udfordrende hver eneste gang, hvis det skal give dig gode resultater.

Hvordan du kan presse dig selv afhænger naturligvis af træningsformen. Træner du cardio på en crosstrainer eller en stepmaskine, kan du skrue op for sværhedsgraden på maskinen. Styrketræner du med vægte, skal du ganske enkelt tilføje mere vægt til træningen for at rykke dig. Løber du i det fri, eller dyrker du for eksempel crossfit, kan du presse dig selv yderlige ved at tilføje ekstra vægt til din egen kropsvægt. Det kan du for øvrigt også gøre, hvis du styrketræner.

Du tilføjer nemt vægt til din kropsvægt med løse vægte, der lægges i en vægtvest. Vælger du én af de bedste af dem, kan du få glæde af den i de næste mange, mange år frem, og det kan virkelig gøre underværker for din træning.

Vær altid veloplagt til træning

Hvis du gerne vil kunne performe, når du træner, er det vigtigt, at du er veloplagt. Det betyder for eksempel, at du skal droppe træningen, hvis du er syg. Så hellere vente til du igen er på toppen, og du ved, du kan give den fuld gas. Dertil kommer, at du skal sørge for at være veludhvilet, når du skal træne. Ikke dermed sagt, at du skal skippe træningen, blot fordi du føler dig lidt eftermiddagstræt, men hvis du igennem en længere periode ikke har fået nok søvn, kan du næppe gøre det godt til træningen.

Sørg for at tilpasse din kost til træningen

Du kan træne på livet løs, men ikke se de ønskede resultater, hvis ikke du tilpasser din kost til din træning. Vil du komme langt, er du ganske enkelt nødt til at sørge for, at kost og træning går op i en højere sammenhæng. Det gælder uanset, om du gerne vil have en større muskelmasse, gerne vil tabe dig eller blot ønsker at få et mere ”rippet” look.

Vil du gerne tabe dig, gælder det om at være i kalorieunderskud. Du skal altså med din træning og din daglige aktivitet forbrænde flere kalorier, end du indtager igennem kosten. Ønsker du at øge din muskelmasse, er det væsentligt at få masser af proteiner, og derudover skal du sørge for ikke at være i kalorieunderskud.

Har du et ønske om blot at få mere ”markerede” muskler, skal du spise sundt og variereret samtidig med at du træner. Du skal indtage cirka lige så mange kalorier, som du forbrænder, og så skal du blot omdanne fedt til muskler igennem kontinuerlig træning.