3 punkt salgstræning

Date Added: July 3, 2010

Author: Reda Belmadani

3 punkt salgstræning

Da jeg begyndte som sælger, fik jeg sælgernes 3 punkt salgs-grundkursus. Jeg vil tro, at 95 % af alle sælgere kun har modtaget denne salgsuddannelse, og sjældent mere.

Punkt nr. 1.:

Velkommen – blomsterne, de er til dig – Her er din plads, din telefon, husk at trykke 0 for at ringe ud af huset. Her er dine visitkort og brochurer. Der er døren – KOM SÅ I GANG MED AT LAVE NOGLE PENGE TIL OS.

Punkt nr. 2.: Efter 1 måned.

Kom nu, du kan godt. Tro på det!

Punkt nr. 3.: Efter 2 måneder.

Hvis du ikke snart sælger noget – bliver du fyret.

Punkt nr. 3 gør tit forskellen om du ønsker at forsætte som sælger eller ikke. ·For salg er den branche, hvor flest personer prøver lykken, og hvor flest stopper i igen.

De fleste virksomheder vil sikket sige, at de træner deres sælgere. ·Tænk engang over om det er produkttræning eller salgstræning, hvis der bliver trænet. Og nej. Det er ikke det samme. Alle skulle kunne læse sig frem til, hvordan tingene virker, hvorfor en knap lyser grønt og ikke rødt. Hvorfor der sidder små klokker på siden af maskinen. Osv.

I begyndelsen af 1990eren var en af nutidens mest anerkendte virksomheder under hårdt pres. Så hårdt et pres, at man overvejede, at skille virksomheden op, og sælge den i mindre stykker.

Meget dyre konsulenter fra Mckinsey blev sat til at analyse – Hvad er der galt med denne virksomhed? Mckinsey 3 mio. dollar analyse konklusion var – Virksomheden sælger ikke nok.

Okay, dette kommer vel ikke bag på nogen – Hvad var så løsningen?

Virksomheden skulle sælge noget mere.
Virksomheden havde fokuseret på deres produkter, og glemt at have fokus på salget.

Salgscheferne havde ikke føling med deres sælgere og kunne sætte ind med den rigtige hjælpe til deres sælgere. Den omtalte virksomhed gik med det sammen i gang med at løse problemet. Man begyndte at uddanne sine salgsledere, så de igen kunne uddanne deres sælgere.

Virksomheden forstod at salget var alt afgørende for virksomhedens overlevelse og succes.
Det var ingen grund til, at have de bedste produkter, hvis man ikke også havde de bedste sælgere.

Virksomheden forstod, at kunderne ikke købte at virksomheden, men af virksomhedens sælgere.

Det er svært, at forstå, at IBM på det tidspunkt havde disse problemer.

LET’S DO BUSINESS